Categories
Nieuws Retail & kleinhandelaars

Welke promoties werken het best?

 

Viermaal per jaar stuurt WES de Consumeter uit waarin vragen over uiteenlopende onderwerpen worden gesteld aan een representatieve steekproef van 1500 Belgen tussen de 18 en 74 jaar.  In het najaar werden vragen gesteld over het gedrag van de Belgische consumenten bij acties en promoties van retailers.

 

 

Welke supermarkt geeft de beste promoties?

De Belgen vinden dat Colruyt de beste promoties geeft. Colruyt wordt gevolgd door de discountketens Lidl en Aldi. Dezelfde top drie geldt voor Vlaanderen, hoewel Albert Heijn dicht volgt op Aldi. In Wallonië is het een nek-aan-nekrace tussen de discountketens, maar hier wint Aldi nipt. In Brussel staat ook Colruyt op de eerste plaats maar wordt gevolgd door Delhaize en vervolgens door Aldi.

Welke promoties werken nu het best?

Via onze Consumeter hebben we aan de hand van afbeeldingen getest welke type promoties het best werken bij de Belgen. Zo werden verschillende promoties getoond in willekeurige volgorde aan het consumentenpanel. De respondenten moesten op hun beurt een score op 10 geven hoe aantrekkelijk ze de promotie vonden.

Logischerwijze zijn de promoties die 50% korting geven aantrekkelijker dan promoties met 25% korting. Maar we zullen hieronder de verschillende mechanismen binnen een bepaalde categorie bekijken.

Ronde prijzen

De vraag wordt vaak gesteld, werken ronde prijzen nu beter dan een prijs dat eindigt op een negen? Verschillende Belgische ketens werken tegenwoordig vaker met promoties met ronde prijzen.  In deze enquête werd een brood of een pak pasta voorgesteld, beide aan ofwel 2 voor €2 of 2 voor €1,99. Voor het brood was de ‘2 voor €1,99’ iets interessanter dan de ‘2 voor €2’. Voor de pasta was er geen verschil. Over het algemeen is er dus weinig verschil tussen beide mechanismen en kunnen we niet concluderen dat de Belgen ronde prijzen aantrekkelijker vinden.

-50% korting

Een versproduct (bv. Broccoli) aan -50% korting is aantrekkelijker dan een ‘1+1 gratis’ korting. De verklaring hiervoor is dat een versproduct niet lang bewaart en een multi-buy daarom niet interessant is. Deze stelling wordt bevestigd bij de producten die een langere houdbaarheidsdatum hebben. Voor een merkendrank (bv. Coca Cola Zero) en een eigenmerkshampoo zijn de 1+1 promoties het aantrekkelijkst.

-33% korting

Dezelfde redenering kan gevolgd worden voor de -33% korting-categorie. Een broccoli aan -33% per stuk is een stuk aantrekkelijker dan een broccoli aan 2+1 gratis. Tussen de producten met lange houdbaarheid is weinig verschil tussen de -33% en de 2+1 gratis. Een versproduct aan -33% wordt ook veel aantrekkelijker beschouwd dan een product met lange houdbaarheidsdatum aan -33% of 2+1 gratis.

-25% korting

Ook hier gaat dezelfde redenering op. De versproducten (broccoli, yoghurt) zijn aantrekkelijker als single-buy dan als multi-buy. Voor de producten met lange houdbaarheidsdatum is de multi-buy dan weer interessanter.

Spaaracties of bonnen?

De Belgen maken meer gebruik van bonnen dan van spaaracties. 35% gebruikt vaak bonnen, 37% soms en 23% zelden tot nooit. 25,5% zegt dat ze vaak deelnemen aan spaaracties. Voor zowel spaaracties als kortingsbonnen geldt: hoe ouder het publiek, hoe vaker men deelneemt.

 

 

Indien u meer informatie wenst over een bepaald onderdeel of indien u ook een vraag wilt stellen in onze Consumeter, kunt u steeds WES contacteren (info@wes.be of 050 36 71 36).

Om het rapport te downloaden, vul het onderstaande formulier in.

[goal id=”5266″]

Leave a Reply

Your email address will not be published.